08 november 2006

To Koppenberg or not to Koppenberg

De Ronde van Vlaanderen 2007 is voorgesteld. Meer kasseien, meer hellingen, maar wel geen Koppenberg meer. Ik vind dat spijtig, maar anderzijds ook wel begrijpelijk als je ziet dat vorig jaar slechts 8 PROFS!!! zonder afstappen bovenraakten.

Zelf heb ik daar nooit een probleem mee gehad in 2003, 2004 en 2005 (eat your heart out, losers), maar eerlijk gezegd heeft dat meer te maken met tactische overwegingen dan met mijn enorme krachtexplosies. Ik zorgde in de aanloop gewoon telkens dat ik een hoop ruimte voor me had om me rond de mindere goden te kunnen manoeuvreren, wat me telkens ook lukte.


Ik stond altijd wel eens bijna stil door medetoeristen die problemen kregen met de zwaartekracht, maar dan ging ik simpelweg zo snel mogelijk langs hen spurten, wat mogelijk was omdat ik me daarvoor behoedde. Iedereen weet dat weinigen bovengeraken, dus is het de kunst om krachten te sparen en te allen tijde een vluchtroute zoeken. Een dosis gezonde paranoia doet het hem telkens weer.


De profs kunnen zich natuurlijk die luxe van inhouden op de Koppenberg niet veroorloven, want iedereen wil daar vanvoor zitten, en rijdt dan zo snel mogelijk erover om ervan af te zijn. Dus toch wel een terechte beslissing van de organisatie. Zeker wanneer ze erbij zeggen dat ze willen kijken of hij niet een plaatsje later in de koers kan krijgen, wanneer er minder renners tegelijk over moeten, en het een echt breekpunt kan worden.


Genoeg over de Koppenberg. Een andere verandering is de extra helling diep in de finale, namelijk de Eikenmolen tussen Tenbosse en de Muur. Er komen ook extra kasseistroken ten opzichte van vorig jaar, en dat is ook altijd goed nieuws. Hoe meer plaatsen om de tegenstand los te rijden, hoe beter.


Het parcours is dus bekend, nu enkel nog afwachten hoe de benen zich op die eerste zaterdag van april voelen, en dan kan hopelijk de stand tussen mezelf en rivaal Jeroen eindelijk op 2-2 gezet worden.

Geen opmerkingen: